Friday, April 1, 2011

April Fool?? Baca ni!!!

Assalamualaikum..
Selamat pagi semua.!! ^^ Hari ni hari Jumaat, bertarikh 1 haribulan APRIL 2011..hmm..bila aku sebut je pasal tarikh ni, aku rasa majoriti dari korang semua mesti da familiar dengan tarikh ni kan.?? Ape lagi kalau bukan hari APRIL FOOL..bila bangun pagi, tgk2 je tarikh hari ni rupanya da masuk bulan April..huhu..secara x langsung, membuak2 idea keluar dari kepala aku ni..:p actually aku agak berminat dengan hari ini..korang jangan salah sangka pulak..maksud aku bukan berminat nk sambut hari APRIL FOOL ni, tapi berminat nk berkongsi ilmu kepada semua umat islam tentang sedikit informasi pasal sejarah hari bertarikh 1 April ni..huhu..:)


Bagi yang agak general lagi pasal hari 'ini', ataupun korang yang jenis xnak amik tau,xnak amik port pasal sejarah tarikh ni, mesti dalam kepala otak korang tu anggap hari ni sebagai hari prank kawan2 kan.?? huhu..tu pada anggapan aku la..sebab aku tau ramai di kalangan umat islam zaman sekarang ni masih lagi sambut atas alasan untuk suka2,jenaka atau menipu yang akan diakhiri dengna gelak tawa..huhu..:p ok! sekarang aku nk cerita sikit info pasal tarikh ni..~


Mengikut info yang aku baca, dari internet dan buku, April Fool ni asalnya disambut oleh kaum Kristian di Sepanyol kerana telah membunuh ramai penganut islam setelah kaum kristian menipu mereka..Dengan kata lain, tarikh ni dijadikan peringatan sebagai hari kemenangan mereka menjatuhkan umat islam..Sumber asalnya dikatakan tidak benar dan info ini dikatakan tidak sah. Akibatnya ramai yang terkena dan sampaikan info ni kepada orang2 islam yang lain dan menjadikan orang islam tertipu. 


Yang menyedihkan, orang-orang Islan yang jahil mengenai peristiwa ini turut meraikan April Fool’s Day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai saudara seIslam mereka sendiri. so kepada semua umat islan, aku mohon jangan la korang sambut hari April Fool ni..ok!!!  hmm..so setakat ni je la post aku..Bye~




(^___^)

2 comments:

ZWAN SABRI said...

meraikan april fool sama seperti meraikan tentang pembunuhan orang islam kan? kan?
Jadi, saya anti April Fool.. ;)

MySuaraBlog: Jam Tangan dan Lelaki

Muhamad Syafiq said...

yeah.!! betul2..aku pun anti April Fool!!! :)

Utem blog